close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשת חיי שרה

הרב רחמים דעיז אייר, תשפא19/04/2021
פרק ה מתוך הספר חידושי תורה הרב רחמים דעי
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק ה מתוך הספר חידושי תורה הרב רחמים דעי

תגיות:
"ויבא אברהם לספד לשרה ולבכתה"
כתב רש"י ונסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק לפי שעי' בשורת העקידה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט פרחה נשמתה ממנה ויל' אין שרה שהיתה צדקנית גדולה ואפילו אברהם היה טפל לשרה בנבאות וכמ"ש רש"י כפסוק כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה ע"ש לא קבלה את הדין ומתה כששמעה ענין העקידה ולפי הפשט אפשר לפרש שפרחה נשמתה מחמת השמחה שזכתה לבן כזה שנתקבל לקרבן לפני ה' כידוע שאם אדם מקבל בשורה טובה פתאומית ימות ואעי' בספורנו בפסוק ויפג לבו כי לא האמין להם ע"ש, ועוד נ"ל כנזדקדק בדברי רש"י שכתב וכמעט שלא נשחט פרחה נשמתה דצריך ליהיות וכמעט שנשחט וע"כ נ"ל שמיתת שרה באה כששמעה שלא נשחט וחשבה שיש בו איזה פיסול שלא נתקבל לקרבן וזה יתן אומץ ללצני הדור שאמרו מאבימלך נתעברה שרה וע"כ מיתה מחמת הדאגה הזאת ועי' בש"' מ"ש ודו"ק.

"ואברהם זקן בא בימים וה' ברך את אברהם בכל"
במדרש רבי מאיר נשלא היתה לו בת ר' יהודה אומר בת היתה לו אחרים אומרים בת היתה לו ובכל שמה ע"כ וי"ל איך תהיה מחלוקת בין ר"מ ובין ר"י מן הקצה אל הקצה ועוד מה באו אחרים להוסיף על ר"י אם על השם של הבת מה יוסף השם העיקר שיש לו בת, ושמעתי פירוש יפה ע"ז שאין מחלוקת בין ר"מ ור"י וכך פירוש המדרש ר"מ אומר שאין לו בת כפשוטו בת ממש בא ר"י ואמר שיש לו בת כפשוטו אלא בת פירושו מידה טובה ובאו אחרים לפרש דברי ר"י  מה המדה שנשתבח בה אברהם שם המדה הטובה שהיתה לאברהם בכל שמה ז"א שאברהם היה מברך את ה' על כל מה שנותן לו טוב או רע וכ"מש רזל' חיכה אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה זה מה ששמעתי עם קצת נופך משלי ועי' ברמבן' מש' בזה עע' ודו"ק.

"וישם לפניו לאכל ויאמר לא אכל עד אם דברתי דברי ויאמר דבר ויאמר עבד אברהם אנכי"
יו"ל מה הקשר שיש האוכל ובין הדברים שדבר אליעזר ונ"ל ע"פ הידוע שפעמים נותן אדם מתנה לחבריו או מזמין אותו לבית שלו לאכל אצלו פעמים הנותן או בעה' הוא עושה טובה לחברו ופעמים המקבל או האורח הוא שעשה טובה לנותן או לבעה' שהסכים לקבל המתנה או לבא אל ביתו לאכל אצלו הא כיצד אם הנותן או בעה' נתן המתנה או הזמין אל ביתו אדם פשוט אז הנותן הוא שעשה את החסד הזה אבל אם הנותן או  בעה' נתן או הזמין אדם מכובד לך או שר אז המקבל המתנה או האורח הוא שעשה טובה לנותן או לבעה' שרצה לקבל המתנה או ההזמנה לבא אל ביתו לאכול אצלו שעשה לו כבוד גדול לקבל ממנו המתנה או ההזמנה לבא אל ביתו וכידוע ההדעה של שני חכמי הגמרא חד אמר אם יזמינו אותו לא אלך ושונא מתנות יחיה וחד אמר אלך הם מתכבדים בי שאכלתי אצלם וא"כ זהוא כונתו של אליעזר שלא יחשבו שעשו לו טובה שהזמינו אותו לאכול אמר להם לא אכל עד שנתדעו מהאני עבד אברהם אנוכי עבדו של מלך א"כ אני עושה לכם טובה אם אקבל את הזמנתכם לאכל אצלם ודו"ק, וראיתי בספר אחד שלא זוכר את שמו שפירש פירוש נחמד וזה קיצור לשונו מה שאני זוכר אמר להם עבד אברהם אנוכי ולא אוכל מאכלות אסורות ע"כ תזהרו לכם לתת לי רק מאכלות של התר שאוכל לאכול מהם זה מה שאני זוכר.



הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה